czwartek, 29 listopada 2018

Fasola adzuki / azuki


Fasola adzuki / azuki jest w Polsce stosunkowo mało rozpowszechnioną rośliną strączkową, z rodziny bobowatych, a ja sam trafiłem na nią zupełnie przypadkowo, buszując w internecie w poszukiwaniu czegoś zdrowego i ewentualnie zamiennego dla mięsa. Dla Azjatów z kolei fasola azuki jest codziennością, która dostarcza im wielu witamin, minerałów, a jednocześnie jest lekkostrawna, smaczna, z małą zawartością tłuszczu, a dużą zawartością białka wysokiej jakości.
Fasola azuki jest drobna (ok. 0,5 cm długości) i najczęściej spotykana jest w kolorze czerwonym, choć zdarzają się odmiany białe, czarne i zielone. Przypuszczalnie była już uprawiana 3 lat przed naszą erą. Stała się podstawą tradycyjnych dań wschodnich, a dzisiaj jest już znana i ceniona na całym świecie.
Jeśli chodzi o wartości odżywcze fasoli azuki to 100 gram fasoli dostarczy nam 128 kcal, 25 g węglowodanów, 7,3 g błonnika i 7,5 g białek. Ponadto fasola ta jest bogata w wiele witamin i mikroelementów, takich jak: witamina B1, B2, B3, B5, B6, kwas foliowy, wapń, miedź, żelazo, mangan, fosfor, potas.

Obok własności odżywczych wykazuje też właściwości lecznicze, do których zaliczyć można m.in.:

  • poprawa funkcjonowania dróg moczowych,
  • detoksykacja organizmu,
  • wspomaganie w leczeniu anemii,
  • zmniejszenie ryzyka zachorowania na nowotwory,
  • łagodzenie objawów menopauzy,
  • zapobieganie osteoporozie,
  • poprawa funkcjonowania układu nerwowego dzięki zawartości w/w mikroelementów, takich jak magnez, potas, mangan i witamin z grupy B.

Uważa się, że wystarczy spożywanie pół szklanki fasoli azuki na tydzień lub dwa razy w tygodniu, aby czerpać zdrowotne korzyści, o których mowa powyżej. Nie wiem, czy akurat tyle uda mi się jej spożywać, ale postanowiłem zacząć i na początek wypróbowałem ją w pysznej sałatce z fasoli adzuki i ryżu brązowego.

0 komentarzy

Publikowanie komentarza